Dag 3 - Almindingen til Årsdale

HØJLYNGSSTIEN - FRA ALMINDINGEN TIL ÅRSDALE

(21 km)

På min sidste dag på Højlyngsstien stod jeg tidligt op (kl. 04:45!) for at sikker på at nå til Årsdale omkring frokosttid, og da jeg vidste, at der ventede en del kuperet terræn i Paradisbakkerne, valgte jeg at stikke afsted så tidligt som muligt. Jeg var også derfor nødt til at pakke et vådt telt sammen fra nattens dug, men det lykkedes, og kl. 5:30 forlod jeg shelterpladsen. Det var overskyet, frisk og lidt køligt og helt stille vejr, ingen vind, dvs. rigtig fint vandrevejr. Havde tjekket i vejrudsigten, at der nok ville komme lidt regn senere på formiddagen, men efter et par dage med høj sol så jeg nærmest frem til lidt regn fraoven.

Kort tid efter jeg havde forladt shelterpladsen begav jeg mig ind i Bisonskoven - et stor reservatat, hvor Naturstyrelsen har udsat en flok truede bisoner. Jeg så desværre ingen bisoner, de lå nok og sov på dette ukristelige tidspunkt på døgnet. Efter ca. 7 km kom jeg til et stort vildreservat og fugletårn, hvor jeg valgte at holde en kort pause og få lidt morgenmad (en banan og nogle nødder og kiks). Jeg kunne mærke, at jeg havde gode ben i dag, og det overskyede og lidt køligere vejr end de forrige dage gjorde også sit til, at jeg følte mig topmotiveret.

Efter fuglereservatsområdet gik jeg gennem masser af skov og i den sidste del af Almindingen blev stien meget smal og kuperet og krævede en vis koncentration. Da jeg var ca. 10 km fra Årsdale lykkedes det mig desværre at miste koncentrationen i dette område og vred om på anklen, det sagde knæk/knas, men umiddelbart kunne jeg godt gå videre! Nogle kilometer senere var jeg nået til Paradisbakkerne, som er et stærkt kuperet klippelandskab. Det var meget smukt område med en blandt af klipper og fin skov. Jeg konstaterede, at jeg var i rigtig god tid, og der snart kun var ca. 5 km til Årsdale, så jeg kunne give mig god tid og holde en dejlig lang pause med udsigten over klippelandskabet. Jeg havde håbet på at finde en kiosk og en kold sodavand, men pludselig var jeg ude af bakkerne og blev mødt af landevejen, der skulle tage mig de sidste 3 km kilometer mod Årsdale. Efter ganske kort tid kunne jeg skimte østersøen ude i horisonten, og samtidig begyndte det at småregne, og med duften af sommerregn og det første "bad" i 3 dage gik jeg storsmilende og lidt lalleglad Årsdale i møde.

Da jeg nåede frem til Årsdale, tog regnen lidt til, og jeg satte mig i ly ved busstoppestedet. Der var en time, til bussen kom, som jeg brugte på at opdatere mine vandrenoter og nød følelsen af at have brugt kroppen på godt og ondt med ømhden og træthed til følge. Jeg var klar til at vende snden hjem efter en oplevelsesrig, smuk, varm og ret så hård pinsevandretur. Taget i betragtning, at jeg ikke havde trænet med tung rygsæk på ryggen inden turen var jeg alt i alt ret så tilfreds med min præstation og at kunne sætte flueben ved Højlyngsstien. Om jeg vil gå den igen, er jeg ikke så sikker på, især på grund af de mange, lidt kedelige strækninger med laaaange skovstier og asfaltstrækninger. Jeg ville nok foretrække kyststien rundt om Bornholm, hvis jeg skal på tur til Bornholm igen, selvom Højlyngsstien bestemt byder på masser af smuk natur - så kom bare afsted. Men husk at bringe rigeligt med væske. Vanddepoter er der ikke mange af.