25 Fontes

Levada da 25 Fontes (PR 6-6.1)

Generel info:

Vandreruten er blandt de mest populære vandreruter på Madeira. Ruten følger hovedsageligt en levada - som er en vandkanal, der leder vand fra de regnfulde bjerge i nord ned til de frugtbare landbrugsområder i syd - og byder på spektakulære naturoplevelser, herunder frodig vegetation, imponerende vandfald og smukke udsigter til rig flora og fauna.

Turen starter i Rabacal, som ligger på øens vestlige del. Man starter i ca. 1.000 m højde over havets overflade og bevæger sig ned til ca. 750 m, hvor man finder de 25 Fontes, som udgør 25 kilder af små/store vandfald/vandløb. Vandreruten er flad på levadastien og dermed let tilgængelig, men højdemeterne på turen ned og især op kan være lidt hård.

Længde: ca. 10 km.

Sværhedsgrad: Moderat

Varighed: ca. 3-4 timer afhængig af tempo og pauser

Der findes ca. 65 officielle (2.500 km) velafmærkede vandreruter Madeira, og min vandrebuddy Peder og jeg blev til trods for de mange valgmuligheder hurtigt enige om en tur på vores første dag, og vi var meget spændt på at komme afsted. Da vi havde hørt, at vejret kan være uforudsigeligt på øen, tog vi afsted med varmt tøj inkl. regntøj og rygsækken pakket med evt. skiftetøj, mad og drikke, og da vi ankom til startstedet (Rabacal) blev vi udover køer og kalve i vejkanten og på vejen også mødt af tæt tåge og en god vind (vi var havnet midt i skyerne). Vi skulle i første omgang lige orientere os, om vi var det rette sted og overvejede et kort øjeblik at køre igen og finde en anden vandrerute, men taget alle bilerne i betragtning på den store p-plads og langs vejen tænkte vi, at den nok var god nok.

Vi fandt da også ret hurtigt frem til skiltet med PR 6 og PR 6.1. Vi havde læst os til, at PR 6 var lukket, men PR 6.1-6.3 lå i nærheden og tog chancen, da vi regnede med, at vi evt. kunne gå disse ruter i stedet for og startede vores første vandretur på øen. Det gik ret stejlt nedad på den første del af turen (vejen var asfalteret, men der var frodigt på begge sider af vejen), og jo længere vi kom ned i terrænet, jo varmere blev det, og tågen forsvandt hurtigt (og regnfrakke og uldtrøjer kom af). Vi var ikke alene på turen. Der var mange andre på ruten, nogle på vej ned, andre på vej op. Dem, der gik ned, havde overskud og gik rask til. Dem, der var på vej op, gik langsomt og så trætte ud og holdt pauser undervejs.

Efter nogle kilometer kom vi til en hyggelig bjergcafé, hvor vi holdt et kort pitstop, inden vi begav os videre ned ad bjerget. Herefter blev det endnu mere frodigt og grønt, og til sidst ramte vi Levada-stien med vandkanalen på den ene side og med den skrånende regnskovsskrænt på den anden side eller med kig til den dybe tågede dal, der på alle måder mindede mig om Maui/Hawaii.

Dobbeltklik på billederne for fuld størrelse...

Efter vi havde gået en del yderligere kilometer i det meget frodige, subtropiske og stille område, men hvor vi dog til tider mødte folk på vej i den ene eller anden retning, hørte vi lyden af det første vandfald. Det var ikke så stort, men alligevel stort nok til at holde et hvil og tage nogle billeder. Vandfald skaber en særlig stemning, og vi var selvfølgelig meget imponerede. Vi havde dog på fornemmelsen, at der nok ventede noget endnu større på os forude, så vi fortsatte den skønne tur langs Levadaen.

Pludselig kom vi til et område, hvor folk sad rundt omkring på nogle store klippesten for at holde et hvil og spise deres frokost, og vi tænkte derfor at gøre det samme. Efter vores søgen efter et godt spot opdagede vi, at stien stoppede ved det smukkeste vandfald, jeg nok nogensinde har set. Det var selvfølgelig de 25 Fontes (vandfald), som var den største attraktion på turen. Det betød, at vi helt automatisk udsatte vores søgen efter et pitstop-spot og gik i stedet i gang med at tage en masse billeder af det betagende vandfaldsområde, som indebar klatring på store klippesten sammen med alle de andre mennesker, der også havde fundet vejen frem til dette vildt fantastiske sted! Allerede på 1. dag på Madeira fandt vi ud af, at øen er noget helt specielt, og vi havde svært ved at tro, at det kunne blive meget smukkere end det (men den tanke blev dog kun gjort til skamme resten af ugen!).

Efter et hav af vandfaldsbilleder holdt vi en kort snackpause og fortsatte turen tilbage og op ad bjerget. Vi vidste, det ville blive en hård tur, men vores medbragte vandrestave og en god rytme kom vi rimeligt hurtigt opad og valgte at holde en spisepause på den hyggelige bjergcafé, som vi tidligere havde passeret på vej ned. Efter en velfortjent pause og en rigtig god sandwich og cola - mad og drikke smager bare så godt efter en hård gåtur :) - hikede vi det sidste stejle stykke op ad bjerget tilbage til bilen og var yderst tilfredse med vores første vandredag på Madeira. Alt tydede på, at det ville blive en fantastisk ferie på øen, vi gik i møde.

Dobbeltklik på billederne for fuld størrelse...