Levada Nova (Ponta do Sol)

Generel info:

Vandreruten er beliggende i Ponta do Sol-området på øens sydkyst. Denne levada er kendt for sine betagende udsigter over Atlanterhavet og de omkringliggende landskaber, herunder frodige dale og små landsbyer.

Vandrestien følger en af Madeiras mange levadas, og undervejs kan man se små og store vandfald og gå igennem tunneler, der gør vandreturen spændende og varieret.

Det er en vandretur for naturelskere og dem, der ønsker at nyde spektakulære udsigter i roligt og smukt miljø.

Det er forholdsvis nem vandrerute, dog skal man være opmærksom på, at den kan være krævende for folk, der lider af højdeskræk (risk of vertigo), da man flere steder går med stejle skrænter til den ene side.

Længde: 10 km.

Sværhedsgrad: Let/moderat, vær obs for mulig højdeskræk

Varighed: ca. 2-2,5 timer afhængig af tempo og pauser

Inden turen til Madeira havde vi set flere rejsevideoer på Youtube om vandreruten Levada Nova/Moinho og ville rigtig gerne opleve at gå bag de to vandfald undervejs på turen. Normalt går man Levada Nova sammen med Levada Moinho, så man kan gå en cirkulær vandretur, men i vores research dagen forinden fandt vi ud af, at Moinho-ruten desværre var lukket, hvorfor vi vidste, at det ville blive en ud-og-hjem-samme-vej-tur.

Vi startede tidligt ud og kørte i høj solskin op i ca. 500 meter over havets overflade og glædede os over, at vi denne gang nok skulle gå under skyerne og dermed ikke behøvede regntøjet (selvom vi naturligvis havde pakket det ned i rygsækken just in case). Vi havde lidt problemer ved at finde frem til turens start, da vi havde læst, at vi skulle parkere ved en kirke. Vi fandt aldrig kirken, men efter lidt  søgning på Google Maps lykkedes det os at finde frem til Levada Nova-skiltet på gaden Estrada Nova da Lombada i en hyggelig lille bjergby nord for Ponta do Sol . Vi parkerede bilen ud for skiltet på bjergvejen, hvor der i forvejen holdt et par biler. Der var meget stille i den lille by, og solen varmede allerede dejligt, selvom det var meget tidligt på dagen.  Da vi havde skiftet til vandrestøvler, gik vi ned ad en lille trappe og opdagede til vores overraskelse, at vi var havnet direkte på Levada-stien.

Herefter gik vi langs med Levadaen på en ikke særlig bred - men fint asfalteret - sti og med bjerget til den ene side og med meget stejle skrænter i direkte nedadgående retning til en smuk dal den anden side - og mange steder var der intet hegn/gelænder. Det er bestemt ikke en tur for folk med højdeskræk (risk of vertigo). Selvom jeg ikke lider af højdeskræk, fik jeg alligevel mange steder et sug i maven både pga. terrænet, men mindst lige så meget, fordi udsigten udover dalen var vildt betagende og dragende. Temperaturen var meget behagelig, og vi gik i skygge på første halvdel af turen og mødte stort set ingen andre hikere. Vi nød i den grad den store kontrast til vores meget våde og mudrede vandretur i går. Undervejs langs Levadaen mødte vi nogle meget fine vandløb og særligt et af de meget frodige gjorde et stort indtryk på os, og der blev selvfølgelig taget mange billeder.

Dobbeltklik på billederne for fuld størrelse...

Efter ca. 4 km skulle vi igennem vores første bjergtunnel. Det havde vi set ret meget frem til. Den var ca. 100 m lang, og selvom vi kunne se lyset forenden af tunnelen, fandt vi pandelygterne frem, så vi kunne se, hvor vi gik. Når jeg går i sådan en tunnel, tænker jeg altid på de mennesker, der har gravet den ud. Der kan man tale om hårdt arbejde! Da vi kom ud på den anden side af tunnelen, mødte vi synet af de smukkeste to vandfald kaldet Nova et Moinho waterfall, som begge gik ud over en klippeafsats, og hvor Levada-stien gik bagom vandfaldene. Det var et imponerende og smukt syn, og mobiltelefonerne kom for alvor på overarbejde, for vi fik taget rigtig mange billeder og filmet fra alverdens vinkler, og også hvor vi gik bag/under vandfaldene. Det var en stor legeplads, og vi havde det heldigvis helt for os selv.

Til sidst blev vi enige om, at vi altid kunne tage flere billeder på vej retur, hvis vi skulle mangle et par fotos fra en helt speciel vinkel :-) Så vi fortsatte turen, og efter ca. 1 km til kom vi til slutningen af stien og der, hvor Levadaen startede i en flod, og hvor vandet gennem en sluse/kanal blev ledt ud i Levadaen. Det var sjovt og spændende at se, hvordan Levadaen havde sin begyndelse. Ved floden/sluseområdet holdt vi et snack-pitstop og nød solen. Vi overvejede et kort øjeblik at fortsætte på Moinho-turen, men vi ville ikke risikere at blive mødt af en lukket rute, så vi valgte at gå samme vej retur. På turen tilbage tog vi igen mange billeder, og solen var nu kommet højere op på himlen, som vi fik glæde af på en del af turen. Der begyndte også at komme andre vandrere på stien, så vi måtte skiftevis måtte hoppe ind på den anden side af Levadaen, så de kunne passere os. Men det var nu meget hyggeligt at hilse på andre, der også gerne ville nyde den smukke tur.

Tilbage ved bilen og dejligt tilfredse med en hyggelig og afslappende gåtur på ca. 2-3 timer inkl. mange fotostop skiftede vi vandretøjet ud med sommertøj og kørte vi videre mod Vestkysten, hvor der ventede nye eventyr.

Dobbeltklik på billederne for fuld størrelse...